PEMBELAJARAN KEMAHIRAN MENULIS BAHASA ARAB APLIKATIF
Abstract
Menulis Arab merupakan keterampilan yang dianggap “sulit” bagi para pembelajar bahasa Arab. Hal ini karena keterampilan menulis menuntut perbendaharaan kata yang banyak, struktur yang sesuai dan ungkapan yang bervariasi. Untuk mengatasi kesulitan menulis dalam bahasa Arab dibutuhkan sebuah metode pembelajaran yang aplikatif. Tulisan ini bertujuan untuk mendeskripsikan beberapa pembelajaran kemahiran menulis yang aplikatif dalam beberapa buku pembelajaran bahasa Arab. Hasil kajian dari tulisan ini bahwa beberapa buku pembelajaran bahasa Arab telah menyajikan pembelajaran kemahiran menulis secara aplikatif, diantaranya pada buku al-’Arǎbiyyah al-Mu’ǎshirah dan al ‘Arabiyah baina yadaik.
Authors who publish with AL-Muktamar As-Sanawi li Al-Lughah Al-'Arabiyyah (MUSLA) agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).